onsdag 5 oktober 2011

Förutom på min blogg...

...händer det mycket just nu.
Jag har de senaste veckorna haft massa roliga saker för mig. Tex hade jag äran att få besök av min kära vän Katarina, ända från Tyskland.
Har man en liten bebis hemma hinner man kanske inte med allt som man vill att en långväga gäst ska få uppleva under ett Sverigebesök, men vi hade trevligt i alla fall. En gråmulen eftermiddag gjorde vi en liten skogsutflykt.


Med fika förstås.


Vagnen parkerade vi under en gran.


Vi passade även på att plocka på oss lite nypon till världens godaste nyponsoppa, recept finner du nedan.

Nyponsoppa

7 dl färska nypon
1,5 liter vatten
1,5 dl socker

Gör såhär:
Skölj och snoppa nyponen.
Koka upp vatten och tillsätt nyponen.
Koka dem mjuka under lock tills de går sönder, rör om då och då.
Passera genom en sil med en träslev. Eller ännu enklare;
mixa nyponen med en mixerstav och sila sedan. Är man lite försiktig går inte fröna sönder.
Sen är det bara att värma moset med lite socker. Eventuellt får man späda med lite vatten.
Man kan även frysa in moset och göra soppa en annan gång.
Lätt som en plätt nästan.

Nä nu är det middagsdags! Hej och hå!

1 kommentar: